Zmiana CPC na CPM w AdSense

Zmiana CPC na CPM w AdSense. Jak zwiększyć stawki CPM?

Udostępnij artykuł:

Twórcy AdSense wprowadzili w programie wielką zmianę w sposobie rozliczenia zarobków dla wydawców. Od 1 lutego 2024 roku zarobki zależą od CPM, czyli od ilości wyświetleń reklam (model CPM). To bardzo duża zmiana, w porównaniu do poprzedniego sposobu rozliczenia na podstawie kliknięć reklam (model CPC).

Stawki CPM w AdSense

Miałem okazję przetestować nowy model rozliczeń od podszewki. Postanowiłem podzielić się z Wami informacjami, na jakie stawki możemy obecnie liczyć. Pokażę także, jak zwiększyć zarobki pomimo zmiany struktury rozliczeń z CPC na CPM.

Logo AdSense

Co to jest AdSense i jak działa?

Zanim przejdziemy do zmian w programie, postaram się opisać, czym jest AdSense. Program AdSense na rynku działa już od ponad dwudziestu lat. Pozwala wydawcom zarabiać w zamian za udostępnienie na swojej stronie przestrzeni reklamowej.

Do tej pory wydawcy, którzy korzystali aktywnie z programu, zarabiali za kliknięcia reklam na ich stronach. Od października 2023 Google zapowiadało zmiany w sposobie płatności za reklamy. Obecny model płatności jest spójny z aktualnymi technologiami oraz trendami na rynku.

Ile jest typów stawek w AdSense?

Typy stawek w AdSense

CPC

CPC (ang. Cost Per Click) – czyli koszt kliknięcia. CPC jest sumą zarobionych pieniędzy z każdego jednorazowego kliknięcia reklam. Koszt jednego kliknięcia może być różny od 0.10 zł do 120 zł. Wszystko zależy od reklamodawcy i od tego, ile jest w stanie zapłacić za takie kliknięcie.

CPM

CPM (ang. Cost Per Mille) – czyli koszt 1000 wyświetleń. W modelu rozliczeń stawek CPM aukcja reklam ustala koszt za 1000 wyświetleń danej reklamy, aby następnie wydawca otrzymał pieniądze za każde wyświetlenie.

CPM w widoku aktywnym

CPM (ang. Cost per mille) w widoku aktywnym – podobnie jak w powyższym modelu, jest to koszt wyświetlenia danej reklamy 1000 razy, z tą różnicą, że wyświetlenie musi zostać uznane za widoczne. Wyświetlenie jest uznawane za widoczne, jeżeli minimum 50% reklamy zostanie wyświetlone przez minimum 1 sekundę.

CPE

CPE (ang. Cost Per Engagement) – czyli koszt zaangażowania. Reklamodawcy płacą wydawcy, jedynie w przypadku, gdy użytkownik zaangażuje się w wyświetlaną reklamę. Angażowaniem w reklamy możemy nazwać np. sytuację, kiedy użytkownik przez jakiś czas przytrzyma kursor na danej reklamie – tak jak jest to realizowane w reklamach lightbox, czyli reklam, które potrafią rozwijać się do dużych rozmiarów po najechaniu na nie kursorem.

Niepłatne

Do reklam nieodpłatnych możemy zaliczyć takie reklamy, na których nie można zarabiać (np. są to wybrane reklamy charytatywne). Nieodpłatne promowanie wiąże się także z nietypowym sposobem rozliczenia, do którego można zaliczyć np. sprzedaż bezpośrednią.

AdSense przechodzi z CPC na CPM – Spadek zarobków, czy wzrost?

Od 1 lutego 2024 analizuje różne raporty nowego modelu sposobu zarobku. Google już od października 2023 jawnie informowało o nadchodzących wielkich zmianach, dzięki czemu mogliśmy się na nie przygotować. Po wprowadzeniu modelu rozliczania na podstawie CPM, na forach związanych z AdSense zauważyłem wiele wpisów o spadku zarobków – wcale nie musi tak być, wystarczy odpowiednio zoptymalizować reklamy! 🙂

Dlaczego AdSense przeszło z CPC na CPM?

Program AdSense od wielu lat działał na podstawie modelu rozliczenia płatności za kliknięcia CPC. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wydawców, Google zdecydowało się na zmianę rozliczeń na podstawie CPM. Zmiana została wprowadzona, ze względu na próbę ujednolicenia sposobu płacenia za przestrzeń reklamową nie tylko na platformie Google, ale także na platformach zewnętrznych.

Obecnie wydawcy mają wiele możliwości zarabiania za pomocą sprzedaży bezpośredniej, sieci reklamowych oraz platform do wykorzystania ich przestrzeni reklamowej np. za pomocą Ad Server, czy Ad Manager. Aktualizacja modelu rozliczenia podyktowana była różnicami opłat w różnych technologiach. Model CPM ma za zadanie zwiększenie przejrzystości zarobionych przez wydawców pieniędzy.

Komentarze z sieci – co zauważyli inni wydawcy po zmianie struktury rozliczenia z CPC na CPM?

Jak już wspominałem wcześniej, przeglądając fora dotyczące AdSense, zauważyłem wpisy wydawców, którzy stracili z powodu modelu płatności CPM, a także wiele wpisów wydawców, którzy zyskali na zmianie.

Przykłady opinii wydawców na temat zmiany rozliczeń

Rano stawki CPM wzrosły na poziom 100%, a CTR spadło!

„Moje konto AdSense pokazuje 100% CPM. Nie widzę żadnych stawek CPC. Wszystko jest w CPM!! Co zrobić?!

„U mnie też 100% CPM. Wygląda na to, że to koniec z AdSense”

„Stawki CPM wynoszą 94%, a zarobki z nich są niższe niż z CPC”

Screeny z forum AdSense:

Zmiana CPC na CPM AdSense 1 Zmiana CPC na CPM AdSense 2 Zmiana CPC na CPM AdSense 3 Zmiana CPC na CPM AdSense 4

Chociaż Google informowało o tym, że nowy model CPM nie zmieni wysokości zarobków, to zdania wydawców na chwilę obecną są podzielone. Niektórzy wydawcy mieli przysłowiowe szczęście i zauważyli wzrost zarobków, inni skarżą się na zmniejszenie zarobków przez nowy system.

Jak było poprzednio?

Rodzaje stawek CPC AdSense

Do 1 lutego 2024 wydawcy korzystający z programu AdSense zarabiali za pomocą modelu zarabiania CPC. Odpowiednia optymalizacja układu reklam potrafiła zdziałać cuda i zwiększyć zarobki nawet kilkakrotnie. Uczestnicy programu zarabiali za każde kliknięcie użytkownika w reklamę, dlatego optymalny układ oraz dobór reklam był najważniejszy. Okazuje się, że w nowym systemie zarabiania układ reklam jest równie ważny.

Jak jest aktualnie od lutego 2024 roku?

Rodzaje stawek CPM AdSense

Od 1 lutego 2024 Google AdSense wprowadziło wielkie zmiany w sposobie rozliczenia za pomocą CPM. Wydawcy dostają pieniądze za wyświetlenia reklam przez użytkowników ich stron. Czy aktualizacja wyszła wydawcom na dobre? Okazuje się, że są różne opinie na ten temat. Na forach dotyczących programu AdSense zdania są podzielone i niestety połowa wydawców informuje o sporych spadkach w zarobkach, ale jest na to rozwiązanie.

Zwiększenie zarobków z CPM w AdSense

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom moim czytelnikom, postanowiłem wskazać i opisać najważniejsze aspekty w nowym sposobie zarabiania na CPM. Nowemu modelowi rozliczenia przyglądam się od kilku miesięcy i jestem w stanie zoptymalizować reklamy w taki sposób, aby znacznie zwiększyć Twoje zarobki.

Jak zwiększyć zarobki z AdSense?

Okazuje się, że niektóre z pozoru malutkie checkboxy w panelu AdSense mają duże znaczenie dla Twoich zarobków. 🙂 Każda opcja ustawiona w panelu AdSense musi zostać przeanalizowana i przetestowana.

  • Optymalizacja siatki układu reklam

Nowy model zarobków CPM wymusza na wydawcach optymalizację układu reklam na stronach. Obecnie rozmieszczenie reklam w domenie jest bardzo ważne ze względu na strategiczne miejsca, gdzie przebywają użytkownicy. Dlaczego ten temat wciąż jest bardzo ważny, a może nawet ważniejszy, niż w przypadku modelu rozliczeń CPC. Dzięki mojej analizie udało mi się ustalić, w jaki sposób można zwiększyć zarobki z CPM. W celu rozpoczęcia zarabiania z danej reklamy, musi być ona wyświetlana przez określony czas – ten czas wynosi minimum 1.3 sekundy. Warto więc zoptymalizować układ reklam na stronie, ponieważ znacząco zwiększy to Twoje zarobki, pomimo a może nawet z powodu zmiany sposobu zarabiania na CPM.

  • Przeprowadzenie testów A/B

Zmiany w panelu AdSense oraz w układzie reklam to nie wszystko. Przeprowadzanie testów A/B w AdSense jest kluczowym elementem optymalizacji reklam. Pozwala to wydawcom lepiej zrozumieć zachowania użytkowników oraz zmaksymalizować przychody z reklam.

  • Autorskie narzędzia do analizy

Posiadam autorskie narzędzie analityczne, które dokładnie bada, w jakich miejscach i ile czasu spędza użytkownik. Między innymi dzięki mojemu narzędziu jestem w stanie opracować układ reklam na stronie, aby polepszyć Twoje zarobki. Twoje strona nie musi być zapychana niepotrzebnymi i odrzucającymi czytelnika reklamami.

AdSense podsumowanie

Podsumowanie

Niestety nie jestem w stanie w jednym artykule przekazać Ci całej mojej wiedzy na temat nowego sposobu płatności CPM w programie Google AdSense. Jeżeli potrzebujesz pomocy związanej z nowym modelem rozliczenia, zapraszam do kontaktu. Z chęcią przeanalizuję Twój przypadek i zoptymalizuję reklamy na Twojej stronie, aby zwiększyć Twoje zarobki z AdSense, które działa w oparciu o CPM.

Udostępnij artykuł:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *