Większość wydawców, która na początku roku kontroluje swoje zyski doznaje ciężkiego szoku. Mnóstwo z nich bowiem spotyka się z niskim CPC i słabym ruchem. Styczeń to ten czas w roku, który – w porównaniu ze wszystkimi pozostałymi miesiącami odnotowuje drastyczne spadki. Okazuje się, że jest to konsekwencja grudniowego sezonu świątecznego.

 

Zrozumieć problem styczniowego spadku w AdSense…

Aby móc skonfrontować się z tym problemem, kluczowym jest wzięcie pod uwagę dwóch kwestii, które mogą być przyczyną spadku dochodów. Są nimi:

Spadek żądania reklam

Nagły ich spadek na początku roku najczęściej wiąże się ze znaczną zmianą natężenia ruchu na stronie internetowej. Łatwo sprawdzisz to w statystykach swojej strony. Jeżeli ruch na Twojej stronie obniżył się, a początki poprzednich lat wyglądają tak samo, najlepszą opcją jest po prostu przeczekanie złego okresu.

Spadek CPC AdSense

Niestety. Doświadczają go także te witryny, które nigdy wcześniej nie skarżyły się na ilość odsłon. Także one mogą dotkliwie doświadczyć spadku zysków w styczniu. Właśnie wtedy stawki CPM spadają ze względu na niskie stawki reklamodawców. Ogólnie mówiąc, na początku każdego kwartału są one najniższe. W styczniu jednak odczujesz to najbardziej dotkliwie.

 

Dlaczego reklamodawcy w styczniu wydają najmniej?

Dochody wydawców osiągane dzięki każdemu wyświetleniu podlegają aukcjom. Więksi reklamodawcy osiągający wysokie wyniki podlegają wysokim stawkom. Nacisk aukcji bywa jednak bezlitosny i prowadzi on do znacznego spadku stawek. Początek stycznia niesie za sobą zarówno poświąteczny upadek i kwartalny cykl zakupowy.

Poświąteczny upadek

Wydatki na reklamę na rynkach zachodnich sięgają szczytu już w listopadzie i w grudniu. To właśnie wtedy reklamodawcy próbują wycisnąć ile się da ze współczynnika konwersji. To właśnie wtedy przypada znany nam wszystkim Czarny Piątek i oczywiście Boże Narodzenie. Budżety są znacznie podnoszone, a potem tak szybko obniżane, gdy tylko szał zakupowy dobiega końca. W styczniu, wydatki te są mocno ograniczone, aby zrównoważyć wydatki z poprzedniego kwartału. Okazuje się bowiem, że mniejsze i tańsze stawki powodują wzrost CPM.

Kwartalny cykl zakupowy

1 stycznia jest początkiem nie tylko nowego roku, ale także nowego kwartału. Wraz z nim ustalane są nowe wydatki na reklamy, które będą sukcesywnie postępować przez cały rok. To właśnie w ten sposób, czyli kwartalnie ustalane są budżety na reklamy. Kampanie reklamowe, kończąc się wraz z końcem kwartału, zmniejszają jednocześnie popyt w pierwszym dniu miesiąca. Pierwsze dni miesiąca w kwartałach są wyraźnie widoczne, dzięki spadkom CPM.

 

Co robić, gdy widzę w styczniu znaczne spadki?

Na początku warto wspomnieć, że nie każdy wydawca musi ich w ogóle doświadczyć. Są one jednak bardzo powszechne. Wielu wydawców bowiem doświadcza zjawiska znanego jako ‘’doubletap’’, jeśli chodzi o niższy ruch i niski CPM. To właśnie dlatego, przychód z jednego kliknięcia może robić znaczną różnicę. Prawdą jest, że cykle sezonowe są niezależne od wydawców. Istnieje jednak kilka kroków, które mogą pomóc w konfrontacji z nimi.

  1. Nie panikuj!

Oczywiście – znaczne spadki w styczniu nie są niczym miłym. Są jednak na tyle powszechne, że nie powinieneś się nimi przejmować. Nie musi to wcale oznaczać widocznych zmian czy problemów na Twojej stronie.

  1. Uświadom sobie, co się stało

Co spowodowało spadek Twoich dochodów? Ruch? CPM? A może jeszcze coś innego? Sam fakt, że przychody spadają, powinny być dla Ciebie znaczną wskazówką

  1. Sprawdź, jak ma się spadek do Twojej witryny

Jak wygląda Twój ruch, CPM i przychody z zeszłych lat? Czy ich spadek jest czymś nowym? A może zdarzał się już wcześniej? Jeśli jest to regularne, po prostu przeczekaj. Jeżeli nie, warto poszukać innych przyczyn.

  1. Testuj i stosuj różne rozwiązania

Gorszy zysk może być także Twoim silnikiem napędowym do podjęcia różnych kroków i zmian. Testuj miejsca i rozwiązania. Znajdź dla siebie odpowiednie wyjście. Eksperymenty to podstawa!