Nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP

Jak naprawić: „nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP” w Google AdSense

Udostępnij artykuł:

Od 16 stycznia 2024 roku Google zamierza wprowadzić nowe wymagania dotyczące korzystania z certyfikowanej platformy CMP. Choć jeszcze nie obowiązują, to już teraz wydawcy dostają komunikaty (treść: „Wymaganie dotyczące zgody użytkownika: nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP”) , aby jak najszybciej dostosować się do wymogów. Czy jednak wszyscy muszą się martwić tą informacją? Niekoniecznie. Otóż jest to informacja ogólna i nie każdy użytkownik Google AdSense będzie musiał mierzyć się z jej rozwiązaniem.

W poniższym poradniku opiszę Ci na czym polega problem o niestosowaniu certyfikowanej platformy czy kwestia ta dotyczy ciebie, a także a także skąd ten komunikat się wziął i jak go rozwiązać. Jeśli jednak nie jesteś pewien czy samemu poradzisz sobie z tym komunikatem, zachęcam do skorzystania z mojej wiedzy i ekspertyzy.

Na czym polega problem o niestosowaniu certyfikowanej platformy CMP i skąd się wziął?

Partnerzy, którzy korzystają z usług dla wydawców (chodzi tu przede wszystkim o AdSense), będą musieli używać certyfikowanej platformy CMP. Dotyczy to użytkowników, którzy wyświetlają reklamy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a także widzów z Wielkiej Brytanii.

CMP to platforma zarządzająca zgodami mająca za zadanie pomóc witrynom internetowym w przestrzeganiu przepisów, a także zasad dotyczących zarówno prywatności danych jak i ich przetwarzania.

Oprogramowanie to jest następstwem niedawnych zmian legislacyjnych i konieczności lepszego dbania i zarządzania danymi zbieranymi od użytkowników. Implementacja CMP ma za zadanie chronić serwis przed uruchomieniem dodatkowych cookies, które nie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony bez wcześniejszej zgody użytkownika.

Sprawdź czy ten problem dotyczy też ciebie

Jak jednak upewnić się, czy ty również musisz przygotować się pod nadchodzące, noworoczne zmiany? Jest to naprawdę bardzo proste. Wystarczy spojrzeć na menu główne (Strona główna panelu AdSense) gdzie powinien być komunikat „Co najmniej jedna z Twoich witryn narusza zasady AdSense”.

Komunikat "Co najmniej jedna z Twoich witryn narusza zasady AdSense" dotyczący Wymaganie dotyczące zgody użytkownika: nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP

Kliknij w Centrum Zasad, a następnie poszukaj opcji „Wymaganie dotyczące zgody użytkownika: nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP„. Tutaj poznamy też lokalizację problemu, jego stan, żądania reklamy, datę zgłoszenia, a także działanie umożliwiające nam rozwiązanie problemu.

Komunikat Wymaganie dotyczace zgody uzytkownika nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP

Gdy klikniesz w przycisk „Rozwiąż problem”, twoim oczom ukarzą się szczegółowe informacje dotyczące zjawiska. Tutaj dowiesz się jakie dokładnie to są problemy i poznasz proponowane przez usługę Google sposoby rozwiązania. Pamiętaj natomiast, że oprócz kluczowych problemów dla działania programu AdSense są także te opcjonalne. Te także powinieneś rozwiązać z uwagi na to, że mają one wpływ na wyświetlanie reklam.

Komunikat Witryny z problemami AdSense

Możesz również kliknąć w hiperłącze „Wymaganie dotyczące zgody użytkownika: nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP”. Wtedy pojawi się popup, który przedstawi ci więcej informacji i opowie, dlaczego masz do czynienia z takim komunikatem.

Opis problemu AdSense Wymaganie dotyczace zgody uzytkownika nie zastosowano certyfikowanej platformy CM

Skąd ten komunikat w ogóle się wziął? Przejrzyj typowe problemy na stronie:

  1. Brak CMP

Oczywiście głównym powodem, dla którego musisz teraz walczyć z tym komunikatem, to brak systemu CMP. To on jest odpowiedzialny za zarządzanie zgodami i ich późniejszym przetwarzaniem. Musi być on zgodny z TCT 2.2.

  1. Inne skrypty

Jeśli do zbierania informacji wykorzystujesz inne skrypty (np. popupy informujące tylko o tym, że wykorzystujemy pliki cookies bez dodatkowych informacji o ich przetwarzaniu i wymagań związanych z przetwarzaniem danych), to w takiej sytuacji również będziesz musiał rozwiązać tę zagwozdkę.

  1. Polityka prywatności

Jeśli wydawca nie ma przygotowanej polityki prywatności zgodnej z zasadami Google bądź też obecna polityka narusza jakiekolwiek zasady nałożone przez firmę, to kwestia ta również doprowadzi do pojawienia się komunikatu i znacznie utrudni (a nawet uniemożliwi) zarabianie przy pomocy usługi Google AdSense.

Jak rozwiązać problem komunikatu „nie zastosowano certyfikowanej platformy CMP”?

Możesz wybrać platformę CMP, która posiada certyfikat od Google i jest także zgodna z zasadami TCF. Jednym z rozwiązań jest przejrzenie listy firm oferujących CMP z certyfikatem Google, wybrać najciekawszą ofertę, a następnie zamówić u tej firmy wdrożenie RODO. Najpierw warto zapoznać się z listą dostępnych rozwiązań  w tym miejscu.

Natomiast innym i równie popularnym rozwiązaniem jest skorzystanie z darmowej opcji, jaką oferuje Google. Chodzi tu o stworzenie wiadomości ogólnej zgodnej z RODO i wymaganiami Google AdSense. Proces ten składa się także z dostosowania polityki prywatności.

Tworzenie wiadomości zgodnej z RODO

Najszybszym sposobem na dostosowanie się do wymogów i stosowanie certyfikowanej platformy CMP jest, oczywiście, przygotowanie wiadomości będącej w zgodności z RODO. Aby to zrobić należy wykonać następujące kroki.

  1. Wejdź w ustawienia

Najpierw należy zalogować się do AdSense i wejść w ustawienia Prywatności i przesyłanie wiadomości.

  1. Kliknij RODO

Następnie należy kliknąć w przycisk RODO i utworzyć wiadomość. Pojawi się wtedy strona „Edytowanie wiadomości„, gdzie możemy przeprowadzić konfigurację i zaznaczyć odpowiednie opcje.

  1. Wybierz witryny

Tworzenie wiadomości zaczynamy od wybrania strony. Klikamy zatem opcję „wybierz witryny”. Tutaj będziemy mieć listę spośród wszystkich stron, jakie mamy obecnie podłączone pod usługę Google AdSense. Po zaznaczeniu odpowiedniej witryny, klikamy przycisk potwierdź.

  1. Wybierz język

Następnie, należy wybrać domyślny język, w jakim będzie wyświetlana wiadomość, a także dodatkowe języki. Język domyślny wyświetlany będzie w momencie, kiedy system nie zdoła wykryć języka urządzenia, z którego użytkownik zalogował się na stronę. Natomiast języki dodatkowe to te, które wykryte zostały przez system i są zgodne z językiem urządzenia użytkownika.

  1. Przejdź do sekcji „Decyzje użytkownika”

Tutaj powinieneś wybrać opcję Nie wyrażam zgody. Przy włączonej opcji, użytkownicy mogą nie wyrazić zgody na to, aby ich dane były wykorzystane przez twoich partnerów reklamowych.

  1. Włącz opcję Zamknij (brak zgody) – opcjonalnie

Jest to opcja dodatkowa, którą możemy dodać do wiadomości. Dzięki niej użytkownicy mogą kliknąć w ikonę, która zamknie wiadomość odmawiając przy tym udzielenia zgody na wykorzystywanie danych.

  1. Uzupełnij pole Nazwa wiadomości

W tym okienku należy wpisać opisową nazwę wiadomości. Dzięki temu ułatwimy późniejsze jej odnalezienie. Nazwa ta będzie wyświetlana wyłącznie na stronie „Prywatność i wyświetlanie wiadomości”. NIE jest ona widoczna dla użytkowników naszej witryny.

  1. Przeredaguj wiadomość – opcjonalnie

Możesz także przeredagować i sformatować wiadomość, jaka pojawi się na twojej stronie. Pamiętaj natomiast, aby upewnić się, że wiadomość będzie odpowiednio dopasowana do wszystkich wybranych języków.

  1. Dodaj URL

Dodaj adres URL polityki prywatności, która obowiązuje na twojej stronie.

  1. Zapisz wiadomość

Kliknij w Zapisz kopię roboczą w celu zapisania wiadomości i ustawień.

  1. Opublikuj wiadomość

Teraz jest już wszystko gotowe do tego, aby upublicznić wiadomość.

Dostosowanie polityki prywatności

Oczywiście musimy mieć pewność, że polityka prywatności, którego adres URL dodaliśmy do wiadomości, spełnia wymagania Unii Europejskiej. Z uwagi jednak na złożoną naturę tego rozwiązania i fakt, że każdą umowę należy przestudiować indywidualnie, zalecałbym bezpośredni kontakt ze mną.

Jako ekspert w sprawach AdSense, który zdobył wiele certyfikatów i uczęszczał na liczne spotkania biznesowe organizowane przez Google, będę w stanie uzupełnić politykę prywatności, aby w każdym punkcie była przystosowana do wymogów UE i Google.

Czy problem ten mnie dotyczy, jeśli mam włączone wiadomości RODO?

Dobrą wiadomością jest natomiast to, że nie wszyscy będą musieli martwić się o problem ze stosowaniem certyfikowanej platformy CMP. Jeśli masz włączoną funkcję Wiadomości RODO od Google, to nie musisz przejmować się jakimikolwiek zmianami związanymi z adaptacją i konfigurowaniem tego oprogramowania. Otóż jest to rozwiązanie certyfikowane przez samo Google, a więc oczywiście automatycznie spełnia wszelkie wymogi, jakie Google przed tobą stawia.

Jeśli wciąż chcesz upewnić się, że nie musisz podejmować dodatkowych kroków, to warto skorzystać z zewnętrznych rozwiązań weryfikujących zgodność. Pozwolą one sprawdzić czy wdrożony CMP jest rzeczywiście certyfikowany. Takim narzędziem będzie, chociażby, darmowy plugin w Google Chrome.

Rozwiąż problem z platformą CMP razem z ekspertem

Jeśli obawiasz się wykonać te kroki samemu, zachęcam cię do skorzystania z moich usług. Mogę osobiście zająć się tym problemem. Jestem specjalistą w dziedzinie AdSense i wszystkich powiązanych usług oferowanych przez Google. Oferuję wsparcie dla wydawców w zwiększaniu ich dochodów z reklam przez lepsze dotarcie do ich odbiorców.

Moja ekspertyza umożliwi lepszą optymalizację twoich stron internetowych uwzględniając wyświetlenia reklam AdSense. Dodatkowo pomogę w lepszym dobieraniu reklam dla twojej strony i wesprę w monitorowaniu i analizowaniu wyników.

Udostępnij artykuł:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *