3 kroki – Badania z użytkownikami na odległość – jak poprawnie wykonać testy UX?
Każdy z nas zdaje sobie sprawę jak istotne jest przeprowadzenie badania przy pomocy użytkowników na temat danego produktu czy usługi. Pozwala nam to zyskać niezwykle cenną wiedzę odnośnie użyteczności naszego projektu. Zyskamy w ten sposób ogromną ilość informacji zwrotnych zawierających cenne dane na przyszłość.
Niestety, kwestia przygotowania, zorganizowania, a następnie przetworzenia wyników wydaje się dla większości organizacji nieopłacalna. Pamiętajmy jednak, że zdalne przeprowadzenie badań może rozwiązać ten problem, szczególnie kiedy w dzisiejszych czasach dostajemy prawie wszystko gotowe na tacy.
Zacznijmy od podstaw
Przed nami kilka kroków, aby w odpowiedni sposób zorganizować user study. Jeżeli jesteście zainteresowani przeprowadzeniem odpowiednie badania z użytkownikami, to należy najpierw ustalić cele. Gdy odpowiemy sobie na to pytanie, będziemy musieli wybrać platformę, która zostanie użyta do przeprowadzenia badania. Następnym zadaniem będzie zdefiniowanie odpowiedniej grupy docelowej, czyli określony wiek lub płeć użytkowników czy też ich zainteresowania.
Określmy cele
W jaki sposób badanie przysłuży się naszemu projektowi? Co takiego dowiemy się po przeprowadzeniu testu? Musimy najpierw obrać cele oraz pytania, na które użytkownicy pomogą nam odpowiedzieć. Nieważne czy chodzi tutaj o konkretne zagadnienie wybranej przez nas aplikacji bądź użyteczność strony czy usługi – każdy, nawet najmniejszy detal może stanowić różnicę pomiędzy właściwie odebranym projektem a przeciętnym pomysłem, który zniknie pośród morza innych podobnych idei.
Gdy określimy cel, będziemy mogli w prosty sposób zaplanować dalsze kroki badania oraz jego formę. Bardzo dobrym pomysłem jest przeprowadzenie badania na temat dostępności bądź osiągalności produktu czy usługi oraz czy istnieją trudności na drodze do ich uzyskania.
Wybierzmy platformę
Platforma to nic innego jak oprogramowanie i serwis, dzięki któremu będziemy mogli przeprowadzić test. Dostępnych jest wiele stron, które oferują swoje usługi. Najpopularniejsze to natomiast Usertesting oraz Userlytics i to właśnie te polecam dla organizacji, które nie są zdecydowane na konkretny wybór.
Warto natomiast przejrzeć funkcje oraz usługi, jakie dana platforma oferuje. Z uwagi na to, że badanie z użytkownikami może dotyczyć bardzo dużej i zróżnicowanej grupy elementów oraz segmentów projektu, jeden serwis może zaciekawić nas swoją ofertą bardziej niż inny.
Pamiętajmy natomiast, że bardzo często badający będą korzystać z różnorodnych urządzeń – czy to z telefonów, tabletów, czy małych laptopów bądź ogromnych monitorów. Musimy zatem zapewnić optymalizację oraz pewność, że każdy z użytkowników będzie odpowiednio obsłużony.
Kim będzie persona docelowa?
Gdy odpowiemy sobie na dwa powyższe pytania, przyjdzie nam sprecyzować grupę, dla której nasz projekt będzie przeznaczony. Persona docelowa to w skrócie użytkownik, który ma za zadanie odpowiedzieć na pytanie „dla kogo produkt, aplikacja, strona czy usługa jest przeznaczona?”. Persony docelowe pozwolą nam odkryć wszystkie najistotniejsze informacje demograficzne, w tym wiek, lokalizację, poziom edukacji, zawód, płeć, przychody, a nawet zainteresowania czy znajomość IT. Co więcej, dowiemy się nawet jaki jest kompletny archetyp potencjalnego klienta.
Co ciekawe, w ten sposób uzyskamy także dane dotyczące motywacji każdego użytkownika z osobna odnośnie tego co dokładnie skłoniło go do skorzystania z oferty. Jeżeli persona docelowa będzie później zgadzać się z prawdziwymi użytkownikami zainteresowanymi usługami przez nas oferowanymi, to będziemy w stanie określić głównych odbiorców.
Przygotuj i rozpocznij badania
Po przygotowaniu celów, platformy, a także określeniu persony docelowej, będziemy musieli pamiętać o jak najlepszym przygotowaniu się do zadania. Rozumiemy przez to sporządzenie planu oraz scenariusza, a także zaplanowanie harmonogramu, w którym przewidziane zostaną wszystkie wydarzenia.
Scenariusz powinien oferować użytkownikom wszystkie niezbędne informacje, w tym instrukcje, które krok po kroku pozwolą zrozumieć zamysł producenta odnośnie testu. Co więcej, w scenariuszu bardzo istotne jest wprowadzenie badanych w odpowiednią scenerię. Muszą oni zrozumieć co dokładnie będzie obiektem badania.
Dalej ważne jest, aby w skrypcie znalazły się wskazówki oraz dodatkowe informacje odnośnie każdej funkcji i opcji bądź o każdej usłudze, dzięki czemu użytkownicy będą mogli wykonać szereg zadań, a później zapisywać swoje spostrzeżenia i się nimi dzielić.
Przygotowując scenariusz, pomyśl o tym czego badani użytkownicy chcą, czego oczekują, o czym marzą. Przemyśl różne scenariusze środowiskowe takie jak, na przykład, sytuacja w której produkt, aplikacja, czy usługi będą używane, czy będzie to wymagało obycia w Internecie, czy środowisko będzie przyjazne dla każdego zainteresowanego.
Czas złożyć wszystko do kupy!
Aby wyciągnąć odpowiednie wnioski z przeprowadzonego testu, musimy zadbać o to, żeby użytkownicy mieli do dyspozycji zróżnicowany sposób na przekazanie nam swoich spostrzeżeń, uwag i komentarzy. Warto wybrać zróżnicowane sposoby, w tym pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, a także oceny od 1-10 (bądź w innej skali) czy też odpowiedzi w formie pisemnej, otwartej.
Dodatkowo powinniśmy wykorzystać narzędzia, które oferują nam bardzo rozszerzone możliwości prowadzenia danych statystycznych. Oprócz tego, zagwarantują nam możliwość przeprowadzenia analizy porównawczej z poprzednimi badaniami bądź z badaniami przeprowadzonymi przez konkurencję. Zachęcam do wypróbowania systemu SUS (System Usability Scale) bądź systemu NPS (Net Promoter Score).
Oczywiście warto łączyć różne narzędzia, gdyż oferują one inne funkcje, a także pozwalają skupić się na innych aspektach. Bardzo dobrym przykładem będzie wykorzystanie również testu pięciu sekund (z angielskiego Five Second Test), który to wskaże nam przejrzystość designu oraz to czy aplikacja, produkt bądź usługa w dobry i szybki sposób nawiązuje kontakt z klientem. Odnosi się to oczywiście do pierwszych wrażeń, które muszą być w większości pozytywne.