Potwierdzone kliknięcie w AdSense – Spadek CTR – Nakładka „Odwiedź stronę” – Jak sobie z tym poradzić?
Na reklamach w witrynie wydawcy AdSense pojawia się specjalna nakładka „Odwiedź stronę”, czyli „potwierdzone kliknięcie”, która stanowi dla Google pewnego rodzaju zabezpieczenie chroniące klientów Ads. Jak się jednak okazuje, w części przypadków nakładka ta obniża współczynnik klikalności, co z kolei przekłada się na zmniejszone wpływy z reklam AdSense. Wielu użytkowników nie wie, w jaki sposób pozbyć się kary za przypadkowe kliknięcia, a także jakie rozwiązania stosować, aby uniknąć tego typu problemów w przyszłości. Czym dokładnie jest potwierdzone kliknięcie i co warto wiedzieć na ten temat?
Nie każdy jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z pozbyciem się nakładki nałożonej przez Google. W takim przypadku dobrym wyborem będzie skorzystanie z pomocy specjalisty. Od wielu lat nie tylko wspieram swoich klientów w rozwiązywaniu problemów, ale pomagam również zarabiać więcej na reklamach. Oferuję kompleksową analizę ich rozmieszczenia pod kątem zwiększenia klikalności (CPC, CTR) – każdego dnia udowadniam swoim klientom, że nie ma rzeczy niemożliwych! Zapoznaj się z moją ofertą i pozwól sobie pomóc.
Potwierdzone kliknięcie – czym jest?
Algorytmy Google wykryły, że reklamy w witrynach internetowych, na których nie został włączony wspomniany mechanizm, mogą generować niezamierzone kliknięcia. Bezpośrednio wpływa to na komfort użytkowników – ci, zamiast trafiać w miejsca z interesującymi ich treściami, przenoszeni są na strony docelowe reklamodawców. Google zdecydowało więc, że najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie wymogu ponownego kliknięcia, dzięki któremu zwiększy się komfort użytkowników. Nakładka w formie małej grafiki z przyciskiem „Odwiedź stronę” umożliwi im bowiem potwierdzenie zamiaru wyświetlenia reklamowanej witryny.
Rozwiązanie zaproponowane przez Google stanowi jednak spory problem w przypadku twórców internetowych – współczynnik klikalności (CTR) obliczany jest na podstawie pełnej, a więc przy tym jednocześnie udanej wizyty na stronie. Wyskakujące okienko bezpośrednio wpływa więc na RPM strony.
Co ciekawe, w żaden sposób nie da się podważyć zasadności zastosowania przez Google mechanizmu potwierdzonego kliknięcia. W przypadku, kiedy system wykryje przypadkowe kliknięcia, automatycznie nałoży na stronę „karę” w formie nakładki. Gdy natomiast przestanie je wykrywać, mechanizm sam się wyłączy. Chcąc sprawdzić, czy do danej witryny dodano potwierdzone kliknięcie, należy odwiedzić Centrum zasad na swoim koncie Google, a następnie udać się do kolumny „Stan” – w tym miejscu pojawią się szczegółowe informacje na temat wyświetlania reklam na stronie.
Jak uniknąć przypadkowych kliknięć?
Duża część osób traktuje nakładkę od Google jako swoistą karę. Okazuje się, że faktycznie istnieje kilka powodów, które mogą doprowadzić do wywołania takiego mechanizmu. Przekłada się to na niższe RPM strony. AdSense stosuje mechanizm potwierdzonego kliknięcia np. z powodu zbyt bliskiego rozmieszczenia reklam. W momencie, kiedy każda z jednostek reklamowych znajduje się zbyt blisko siebie, Google decyduje się zamieścić na danej stronie wspomnianą nakładkę, aby upewnić się, że użytkownik klika w odpowiednią, interesującą go reklamę. Złym pomysłem jest także zbyt bliskie umieszczenie linków i przycisków – w takiej sytuacji algorytm może odczytać to jako zamierzoną próbę wymuszenia przypadkowego kliknięcia.
Winne może być też niejednoznaczne nazewnictwo. Reklamy pojawiające się na stronie internetowej powinny być odpowiednio oznaczone – w innym wypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że twórca strony zostanie „ukarany” nakładką. To jednak nie wszystko – warto również zwrócić uwagę na właściwą optymalizację witryny pod kątem urządzeń mobilnych oraz ruch na stronie (jeśli jest on nieprawidłowy lub sfałszowany z pewnością wzbudzi zainteresowanie Google, co poskutkuje pojawieniem się uciążliwej nakładki).
Zasady, których warto przestrzegać
Każdy twórca zapewne doskonale wie, jak problematyczne jest pojawienie się kary za przypadkowe kliknięcia. Mechanizm ten ma wpływ m.in. na spadek RPM strony, czyli przychód z tysiąca wyświetleń. Warto więc przestrzegać kilku ważnych i jednocześnie bardzo prostych zasad, dotyczących właściwego wprowadzania reklam na stronę.
Okazuje się, że w większość przypadków o wiele łatwiej będzie pozbyć się problemu, jakim jest nakładka „Odwiedź stronę”, dopiero w momencie, kiedy ta się ujawni. Ciężko bowiem, aby użytkownicy czy właściciele witryny byli w stanie wyłapać każdą, nawet najdrobniejszą nieprawidłowość, jaka wkradła się na ich stronę. W tym przypadku algorytm radzi sobie znakomicie.
Najprostszym rozwiązaniem problemów z nakładką okazuje się przede wszystkim sprawdzenie każdej reklamy. Warto zwrócić uwagę na jej rozmiar, nazewnictwo, a także rozmieszczenie (nie tylko na komputerach, ale także urządzeniach mobilnych). Kluczowe jest również wyeliminowanie sztucznego ruchu – w ten sposób można mieć pewność, że nie łamie się polityki AdSense.
Nie każdy jest jednak w stanie poradzić sobie z rozwiązaniem tego problemu samodzielnie, dlatego tych, którzy potrzebują wsparcia, zachęcam do skorzystania z mojej oferty.
Źródło obrazu