6 wskazówek z tematyki UX, które musimy opanować dla dobra naszej strony i całego projektu

  • Home / UX / 6 wskazówek z…

6 wskazówek z tematyki UX, które musimy opanować dla dobra naszej strony i całego projektu

Design strony wymaga nie tylko dobrania kolorystyki i przygotowania motywu. Musimy wziąć pod uwagę sporą liczbę parametrów oraz informacji, dzięki którym użytkownicy będą mile wspominać czas, jaki spędzili na naszej stronie. W tym celu wynajmujemy profesjonalnych designerów, którzy skupiają się właśnie na UX, czyli poprawieniu doświadczenia użytkowników korzystających z oferowanych usług.

Wstęp

Wiele rozpoczynających swoją działalność firm zdaje się nie przestrzegać zasad, które są w stanie zagwarantować nam odpowiednio zaprojektowany design zgodny z UX. Co ciekawe, istnieje spora ilość wskazówek, które z pomyślnością moglibyśmy zastosować i cieszyć się z małych poprawek. Ja jednak przygotowałem 6 najważniejszych, o których musimy pamiętać nawet zanim powstanie pewien koncept i rozpoczniemy tworzenie projektu.

  1. Odpuść wyszukane projekty strony

Kilka razy spotkałem się z sytuacją, gdzie bardzo unikalny i niespotykany pomysł lub usługa pociągała za sobą zaawansowane i wyszukane strony. Wymyślane były one oczywiście przez twórców pomysłu, którzy nie mieli dużego doświadczenia w tworzeniu odpowiedniego designu. Niestety, w wielu przypadkach takie połączenie nie zda egzaminu, gdyż User Experience będzie na naprawdę niskim poziomie.

Projekty UX

Pierwsza zasada podczas przygotowania projektu to zadbanie o taki design strony, który zagwarantuje nam przejrzystość, a użytkownicy będą w stanie bardzo szybko przyzwyczaić się do rozmieszczenia poszczególnych ikonek oraz wpisów. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań, gdyż każdy z nas chciałby wprowadzić coś własnego i dodać cząstkę unikalności do witryny.

Tak to niestety nie działa. Badania potwierdziły, że użytkownicy o wiele lepiej czują się w środowisku znajomym. Intuicyjny layout, a także czytelność jest o wiele bardziej pożądana od rewolucyjnych metod i rzadko spotykanych wynalazków. Dlatego mówi się, że treści znajome pokonają te nowatorskie.

  1. Psychologia użytkownika w UX, czyli określ profile odwiedzających

Każdy z nas słyszał powiedzenie Content is King. Odnosi się to oczywiście do faktu, że treści przez nas oferowane są najważniejsze. Według mnie, nie jest to do końca prawda. Uważam, że to osobowość odwiedzającego stronę odgrywa kluczową rolę, gdyż to właśnie na pod nią tworzymy treść, a designerzy UX starają się tak dostosować stronę, aby zapewniła komfort oraz wygodę w przeglądaniu treści. Co ciekawe, specjaliści potrafią poświęcić wiele wolnego czasu na dowiedzeniu się dlaczego użytkownicy podejmują konkretne działania i kiedy to robią.

Naprawa UX

Bardzo częstym problemem, z jakim muszą mierzyć się początkujące biznesy oraz ich projekty, to właśnie sprecyzowanie psychologii użytkownika. Mało doświadczone grupy bardzo często ograniczają swoje strony i treści do jednej kategorii ruchu, przez co nie czerpią korzyści z innych użytkowników. Z uwagi na to, że każdy człowiek jest inny i nie jest tak łatwo zaszufladkować poszczególnych osobowości, warto poświęcić nieco czasu i zrozumieć jaki typ użytkowników będzie odwiedzał naszą stronę. W ten sposób będziemy mogli przygotować szeroką listę docelowych odbiorców.

  1. Prostota jest kluczem, dlatego nie komplikuj z UX

Szybkość oraz wydajność to dwa główne parametry, które wyróżniają świetny UX od złego. O ile większość z was wie i stosuje tak proste sztuczki jak kompresowanie zdjęć oraz stosowanie prostego, nieskomplikowanego języka, tak istnieje wiele innych wskazówek, dzięki czemu pozbędziemy się niepotrzebnych danych.

Tworząc stronę zgodną z wymogami UX, należy zastanowić się nad każdym zdjęciem, frazą CTA, przyciskiem oraz akapitem i odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: Czy jest to nam potrzebne? Co się stanie, jeżeli usuniemy jeden z kilku przycisków CTA? Czy nasza oferta straci w ten sposób na znaczeniu? Czy przez usunięty element użytkownicy będą mieli trudniejsze zadanie w odnalezieniu interesujących ich usług bądź produktu?

Każdy dodatek na stronie, który nie będzie w stanie „wybronić się”, powinien zostać usunięty.  W skrócie, należy pozbyć się wszystkich potencjalnych zapychaczy.

  1. Zadbaj o spójność UX

Motywy, które oferują ogromną ilość elementów oraz dodatków są bardzo często mylące oraz skomplikowane. Brak przejrzystości może w bardzo prosty sposób wywołać negatywne emocje w użytkownikach i doprowadzić do irytacji czy nawet gniewu. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby twój design był konsekwentnie przygotowywany i oferował stabilność oraz zgodność w każdym obszarze strony.

Warto tutaj przypomnieć sobie pierwszą zasadę, w której opowiadałem o przepychu oraz zbytnim kombinowaniu. Nieodpowiednio zaprojektowane ikonki czy nawet rzucająca się w oczy kolorystyka może odrzucić klientelę. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie zatem sprawdzenie podglądowych motywów, które dostępne są w konfiguratorach strony. Pozwolą nam one na zabawę z kolorem oraz na rozmieszczenie elementów nawigacyjnych w sposób dowolny. Musisz zadbać o to, aby strona była tak prosta oraz przejrzysta jak to tylko możliwe. Nie możesz zmuszać użytkowników do myślenia.

  1. Zawsze wracaj do poprawek UX

UX to kwestia, której nie rozwiążemy w jeden wieczór. Nie jest to aspekt, który możemy doprecyzować do perfekcji, a następnie porzucić. Wielokrotnie będziemy musieli powracać do wcześniej ustalonych rozwiązań w celu ich uaktualnienia. Nie znam osoby, która za pierwszym razem zadbałaby o każdy aspekt UX i nie musiałaby ich poprawiać pod koniec projektu.

Zachęcam każdego do rozpoczęcia prac nad UX już od początku, gdyż z pewnością pomoże to w dalszym procesie tworzenia strony oraz całego projektu. Jednakże, nie możemy zapominać o tym, że będziemy zmuszeni do wprowadzania wielu zmian na każdym etapie tworzenia, tak więc perfekcyjne wykonanie UX nie będzie możliwe na początku. Lepiej natomiast korzystać ze sprawdzonych pomysłów, które działają, a konsekwentne wprowadzanie usprawnień do designu UX przyniesie w końcu wymarzone wyniki.

  1. Korzystaj z prawdziwych treści

Ile razy zdarzyło nam się tworzyć podstrony oraz podkategorie i uzupełniać je losowo wygenerowanym tekstem (jak na przykład Lorem Ipsum)?

Zastosowanie lorem ipsum w UX

Treść to jeden z najważniejszych elementów odpowiednio skonfigurowanego UX. Pomaga nam ukierunkować odbiorców oraz dba o to, aby właściwie zaprezentować produkt czy usługę. Co więcej, właściwy content ma ogromne znaczenie także na pozostałe elementy znajdujące się na stronie, w tym na interfejs.

Content to kluczowy element każdej strony i odgrywa ogromną rolę w przygotowaniu odpowiedniego doświadczenia użytkownika. Z tego właśnie względu zalecam, aby dodać wartościowe copy na stronę w celu poprawienia UX tak szybko jak to jest możliwe.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zadzwoń